وقتی زمستان از راه میرسد لاستیکهای خودرو بیشتر از همیشه به توجه ما نیاز دارند. شاید بهنظر برسد که فقط باید از جادههای یخزده و برفآلود برحذر بود، اما راز واقعی ایمنی در دل جزئیاتی نهفته است که کمتر به آن توجه میکنیم: تنظیم فشار باد لاستیک. این شاید جزئیات کوچکی باشد، اما تفاوت بزرگی در رانندگی ایجاد میکند. از کاهش مصرف سوخت گرفته تا جلوگیری از لغزش در پیچهای تند جادههای برفی.
در ادامه همراهمان باشید تا در این راهنمای جامع، با تکنیکهای تنظیم باد لاستیک در هوای سرد آشنا شوید و بدانید چگونه میتوانید خودرو خود را برای مواجهه با چالشهای زمستان آماده کنید. همچنین، به صورت جدول میزان باد برخی از خودروهای سواری و کامیون را توضیح دادهایم تا برای رانندگی مطمئنتر در سفرهای دلپذیر روزهای سرد و یخزده پیش رو آماده باشید.
اهمیت تنظیم فشار باد لاستیک در هوای سرد
در فصل زمستان، تنظیم باد لاستیک یکی از کلیدیترین عواملی است که میتواند ایمنی سفرهای زمستانی شما را تضمین کند. با کاهش دما، فشار باد لاستیک به طور طبیعی کاهش مییابد، به این معنی که به ازای هر 6 درجه سانتیگراد کاهش دما، 1 PSI از فشار لاستیک کم میشود.
پایداری خودرو و کنترل آن به شدت وابسته به فشار باد به اندازه و صحیح تایر ماشین است. زمانی که فشار باد لاستیک ناکافی باشد، نه تنها ترمزگیری را دشوار میکند، بلکه خطرات لغزش خودرو در جادههای سرد و یخزده را نیز به دنبال دارد، به خصوص در هنگام عبور از پیچهای خطرناک.
برای این که تفاوت عظیمی در ایمنی خودرو تجربه کنید، تنظیم باد لاستیک در زمستان را جدی بگیرید و آن را به طور مداوم بررسی کنید تا علاوه بر موارد ایمنی، رانندگی بهتری با ماشینتان داشته باشید. با استفاده از دستگاه تنظیم فشار باد لاستیک، میتوانید به راحتی فشار باد لاستیک بر حسب بار را اندازه گیری و تنظیم کنید.
میزان فشار باد لاستیک خودرو در زمستان: سواری، موتورسیکلت و کامیون
تنظیم فشار باد تایر در زمستان بسته به نوع وسیله نقلیه متفاوت است. برای خودروهای سواری، معمولاً فشار مناسب برای لاستیکهای سرد بین ۳۰ تا ۳۵ PSI است. همچنین در هوای سرد، افزایش ۱ تا ۲ PSI میتواند به جبران کاهش طبیعی فشار کمک کند.
موتورسیکلتها نیز نیازمند توجه به فشار باد هستند؛ فشار توصیهشده معمولاً بین ۲۸ تا ۴۱ PSI، بسته به نوع و وزن موتورسیکلت متغیر است. کامیونها و خودروهای باری نیز به تنظیمات خاصی نیاز دارند. میزان فشار باد لاستیک در این خودروها باید بر اساس میزان بار در نظر گرفته شود.
به یاد داشته باشید، اندازهگیری فشار باد همیشه باید زمانی انجام شود که لاستیکها کاملاً سرد هستند، یعنی حداقل ۲ تا ۳ ساعت از حرکت خودرو گذشته باشد، تا بتوانید دقیقترین نتیجه را به دست آورید. با تنظیم صحیح فشار باد لاستیکها، هم عمر لاستیکها را افزایش پیدا میکند و هم به شکل قابلتوجهی مصرف سوخت بهبود مییابد. در ادامه انواع میزان فشار باد لاستیک بر حسب بار به صورت جدول معرفی میکنیم.
جدول تنظیم فشار باد لاستیک خودرو سواری
برای تنظیم صحیح فشار باد لاستیک خودرو، میتوانید از جدول زیر استفاده کنید تا از استانداردهای فشار باد خودروی سواری خود اطمینان حاصل کنید. این مقادیر بهطور خاص برای خودروهای بنزینی بدون بار و در شرایطی که سرنشینی وجود ندارد، ارائه شده است. فشار باد لاستیک بر حسب بار در ماشین به شرح زیر است:
خودرو | چرخ جلو (bar) | چرخ جلو (Psi) | چرخ عقب (bar) | چرخ عقب (Psi) |
پژو ۴۰۵ | 2 | 29 | 2 | 29 |
پژو ۲۰۶ | 2.3 | 34 | 2.3 | 34 |
پژو پارس | 2 | 29 | 2 | 29 |
تندر ۹۰ با لاستیک ۱۸۵/۶۵/۱۵ | 2.2 | 32 | 2 | 29 |
تندر ۹۰ با لاستیک ۱۸۵/۷۰/۱۴ | 2 | 29 | 2 | 29 |
سمند / سمند سورن | 2 | 29 | 2 | 29 |
تندر پیکاپ | 3 | 43 | 2.4 | 35 |
رانا | 2.3 | 34 | 2.3 | 34 |
دنا | 2 | 29 | 2 | 29 |
هایما | 2.3 | 34 | 2.3 | 34 |
جدول تنظیم باد لاستیک کامیون
فشار باد جدول تنظیم باد لاستیک کامیون تنها بهعنوان یک راهنما ارائه شده است. برای اطمینان از ایمنی و عملکرد بهینه، همیشه به دستورالعملهای تولیدکنندگان لاستیک و کامیون توجه کنید. همچنین، تنظیم باد تمام لاستیکها باید بهطور همزمان انجام شود و فشار آنها بهصورت دورهای چک شود.
محور | وزن محور (کیلوگرم) | فشار هوا (PSI) |
محور جلو | تا 4000 | 100 – 80 |
4500 – 4001 | 100 – 85 | |
4501 – 5000 | 100 – 90 | |
5001 – 5500 | 105 – 95 | |
5501 – 6000 | 100 – 110 | |
بیشتر از 6000 | 105 تا 120 | |
محور عقب (تکی) | تا 4000 | 100 – 80 |
4001 – 4500 | 100 – 85 | |
4501 – 5000 | 100 – 90 | |
5001 – 5500 | 105 – 95 | |
5501 – 6000 | 100 – 110 |
مراحل تنظیم فشار باد لاستیک
برای تنظیم صحیح باد لاستیک در هوای سرد و بهینهسازی عملکرد خودرو، مهم است که تمامی مراحل با دقت و توجه انجام شوند. انجام این مراحل نهتنها باعث بهبود ایمنی خودرو در شرایط سخت زمستانی میشود، بلکه عمر لاستیکها را نیز افزایش میدهد.
۱. برداشتن درپوش والف: اولین گام در تنظیم باد لاستیک، باز کردن درپوش والف است؛ این بخش کوچک اما حیاتی نقش مهمی در محافظت از سوپاپ لاستیک در برابر گردوغبار، آلودگی و رطوبت ایفا میکند. نگران تخلیه باد نباشید؛ این عمل هیچ هوایی از لاستیک خارج نمیکند، بلکه تنها راه را برای انجام مراحل بعدی هموار میسازد.
۲. اندازهگیری فشار باد: با استفاده از فشارسنجهای دقیق، چه دیجیتال و چه آنالوگ، باید فشار هر چهار لاستیک را به طور جداگانه بررسی کنید. توجه کنید که حتی کمترین اختلاف فشار بین لاستیکها میتواند تعادل و پایداری خودرو را در جادههای لغزنده زمستانی به خطر بیندازد. پس این مرحله نیازمند دقت بالا است تا هرگونه تفاوت در فشار به سرعت تشخیص داده شود.
۳. روشن کردن کمپرسور هوا: در این مرحله، کمپرسور هوا را روشن کنید و مطمئن شوید که شلنگ هوای فشرده به درستی به سوپاپ یا والف لاستیک متصل شده است. هنگامی که هوای تازه به لاستیکها وارد میشود، صدایی خفیف از جریان هوا به گوش میرسد که نشاندهنده پر شدن لاستیک است. شلنگ را به مدت چند ثانیه روی سوپاپ نگه دارید و سپس دوباره فشار لاستیکها را بررسی کنید.
۴. تخلیه باد اضافی در صورت نیاز: گاهی اوقات، ممکن است پس از پر کردن لاستیکها، فشار باد کمی بیشتر از حد توصیهشده باشد. بهسادگی با استفاده از فشارسنج، میتوانید کمی از هوای اضافی را تخلیه کنید. این کار بسیار مهم است، بهخصوص در هوای سرد که تغییرات دما میتواند باعث کاهش طبیعی فشار شود.
۵. بستن درپوش والف: آخرین گام ساده اما حیاتی، بستن درپوشهای والف پس از اطمینان از رسیدن فشار هر چهار لاستیک به حد مطلوب است. این کار، یک لایه محافظتی اضافی را برای سوپاپها فراهم میکند و از ورود گردوغبار و آلودگی جلوگیری میکند. نتیجه این عمل نه تنها افزایش طول عمر لاستیکها، بلکه حفظ عملکرد صحیح سوپاپها در شرایط سخت زمستانی است.
هنگام تنظیم باد لاستیک خودرو به چه نکاتی باید توجه کرد؟
هنگام تنظیم باد لاستیک خودرو، توجه به برخی نکات کلیدی ضروری است تا از ایمنی و عملکرد بهینه خودرو اطمینان حاصل شود. رعایت این نکات میتواند به افزایش عمر لاستیکها، بهبود تعادل و کنترل خودرو، و کاهش مصرف سوخت کمک کند.
- انتخاب نوع فشارسنج: استفاده از فشارسنجهای دیجیتالی نسبت به آنالوگ راحتتر و دقیقتر است، چرا که امکان خواندن دقیقتر میزان فشار باد را فراهم میکند.
- تنظیم فشار برای لاستیکهای گرم و سرد: اگر لاستیکها گرم هستند (مثلاً بعد از یک سفر طولانی)، فشار باد باید ۴ PSI بیشتر از حالت سرد تنظیم شود. زیرا گرمای حاصل از رانندگی باعث افزایش طبیعی فشار میشود.
- زمان مناسب برای تنظیم باد لاستیک: بهترین زمان برای بررسی و تنظیم باد لاستیکها، صبحها و زمانی است که خودرو برای مدت طولانی متوقف بوده است. در این زمان، لاستیکها کاملاً سرد هستند و اندازهگیری فشار دقیقتر خواهد بود.
جمعبندی
در این مطلب در مورد اهمیت میزان فشار باد لاستیک خودرو در زمستان صحبت کردیم و توضیح دادیم که میزان باد تایر ماشین باید در تمامی فصول به اندازه دقیق مشخص تنظیم شود؛ اما این شرایط در فصل زمستان به دلیل این که سرما باعث کاهش فشار باد لاستیک میشود، اهمیت بیشتری پیدا میکند.
برای این که اطلاعات بیشتری در خصوص باد لاستیک خودورو داشته باشید، در دو جدول مجزا میزان باد لاستیک برخی خودروهای سواری و کامیون را نشان داده و سپس به صورت قدم به قدم مراحل باد لاستیک ماشین و مقدار آن در فصل زمستان را نیز توضیح دادیم. همچنین برای آگاهی بیشتر در هنگام استفاده از دستگاه تنظیم فشار باد لاستیک، برخی نکات مهم نیز در آخر مقاله بیان کردیم.