جوش آوردن ماشین بعد از روشن کردن کولر

تابستان که می‌آید، کولر ماشین حکم ناجی را پیدا می‌کند. اما چه می‌شود که ناگهان این ناجی تبدیل به دردسر می‌شود و با روشن کردنش، ماشین‌تان جوش می‌آورد؟

در این مقاله می‌خواهیم به دنیای زیر کاپوت ماشین سر بزنیم و با هم دلایل این اتفاق ناخوشایند را بررسی کنیم. همراه ما باشید تا بفهمیم چه چیزی باعث می‌شود ماشین بعد از روشن کردن کولر جوش بیاورد.

چرا روشن کردن کولر می‌تواند باعث جوش آوردن ماشین شود؟

دلیل اصلی جوش آوردن موتور ماشین بعد از کولر زدن، افزایش بار روی موتور است. کولر ماشین با استفاده از یک کمپرسور، گاز داخل مخزن را فشرده می‌کند و آن را به داخل کابین می‌فرستد تا خنک شود. این فرآیند به انرژی زیادی نیاز دارد و در نتیجه، بار بیشتری بر دوش موتور می‌گذارد.

حالا فرض کنید که در یک روز گرم تابستانی ترافیک سنگین است و کولر را هم روشن کرده‌اید. در این شرایط، موتور به شدت تحت فشار قرار می‌گیرد و اگر سیستم خنک کننده موتور (رادیاتور) به درستی کار نکند، ممکن است دمای موتور بالا رفته و جوش بیاورد. علاوه بر اینها، کارکرد بد اجزای موتور باعث اضافه شدن این بار روی موتور بیشتر می‌شوند.

علل جوش آوردن موتور ماشین بعد از روشن کردن کولر

در ادامه برخی از مهم‌ترین علل بالا رفتن آمپر و داغ شدن موتور ماشین بعد از کولر زدن را بیشتر بشناسید.

افزایش بار موتور: باعث داغ شدن موتور پس از کولر زدن

کمپرسور وظیفه تولید باد سرد در ماشین را بر عهده دارد. اما روشن کردن کولر به دلیل استفاده از کمپرسور، بار اضافی بر موتور تحمیل می‌کند. بهتر است بدانید هرچه موتو ماشین ضعیف‌تر باشد، روشن کردن کولر فشار بیشتری به موتور خودرو وارد می‌کند.

این بار اضافی در شرایطی که موتور تحت فشار است، مانند ترافیک سنگین یا رانندگی در سربالایی، می‌تواند منجر به افزایش دمای موتور و در نهایت جوش آوردن آن شود. افزایش بار موتور یکی از دلایل اصلی جوش آوردن خودروهای ایرانی بعد از روشن کولر زدن است.

نقص در سیستم خنک کننده: عامل اصلی جوش آمدن موتور ماشین

اگر سیستم خنک کننده به درستی کار نکند، حتی در شرایط عادی نیز ممکن است موتور ماشین بعد از روشن کردن کولر جوش بیاورد. علاوه بر این‌ها داغ بودن زیاد از حد موتور باعث سوختن واشر سرسیلندر می‌شود.

اجزایی مانند رادیاتور، فن، واتر پمپ و ترموستات نقشی اساسی در خنک کردن موتور دارند. خرابی یا نقص در هر یک از این اجزا می‌تواند منجر به ناکارآمدی سیستم خنک کننده و در نتیجه جوش آوردن موتور شود.

نشتی مایع خنک کننده: باعث داغ شدن موتور

نشتی در سیستم خنک کننده می‌تواند باعث کاهش سطح مایع خنک کننده و در نتیجه ناکارآمدی سیستم خنک کننده ماشین شود. این امر به خصوص در هوای گرم و هنگام روشن بودن کولر، می‌تواند خطرناک باشد و به سرعت منجر به جوش آوردن موتور شود.

نشتی مایع خنک کننده موتور میتواند عامل اصلی خرابی واشر سرسیلندر باشد. این بدان معنی است که احتمال این که پس از روشن کردن کولر، هیچ توانی برای حرکت خودرو نباشد زیاد است و میتواند خرج سنگینی روی دستتان بگذارد.

مشکلات واشر سرسیلندر: کم شدن توان موتور ماشین

واشر سرسیلندر نقش مهمی در آب‌بندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت گاز و مایع خنک کننده به داخل موتور دارد. اگر واشر سرسیلندر آسیب ببیند، می‌تواند باعث مخلوط شدن آب و روغن و در نتیجه جوش آوردن موتور شود.

این اتفاق مخصوصا در پژو 405، پژو پارس سال و 206 تیپ دو و پراید رایج است. این مدل خودروهای ایرانی ممکن است بلافاصه پس از اضافه بار کولر روی موتور ماشین در گرمای شدید یا سرعت‌های بالا باعث سوختن واشر سرسیلندر شود.

استفاده از ضد یخ نامناسب: عامل پنهان در بالا رفتن آمپر آب

ضد یخ نقش مهمی در پایین آوردن نقطه انجماد مایع خنک کننده و جلوگیری از یخ زدن آن در اجزای موتور در زمستان دارد. همچنین، ضد یخ از خوردگی و فرسایش اجزای سیستم خنک کننده جلوگیری می‌کند.

همچنین استفاده از ضد یخ نامناسب یا نامرغوب می‌تواند به سیستم خنک کننده آسیب برساند و خطر جوش آوردن موتور را افزایش دهد. قبل از خرید این محصول اطمینان پیدا کنید که محصول مورد نظر شما اصل و با کیفیت است.

علائم جوش آوردن موتور ماشین چیست؟

جوش آوردن موتور ماشین علائم مشخصی دارد که به راحتی قابل تشخیص است. پس از بررسی علل داغ شدن موتور پس از روشن کردن کولر، برای این که دانستن این که موتور ماشینتان جوش آورده یا نه! باید این موارد را بررسی کنید:

بالا رفتن نشانگر آمپر آب: اولین علامت هشدار دهنده، بالا رفتن نشانگر آمپر آب روی صفحه کیلومتر است. اگر این نشانگر به محدوده قرمز نزدیک شود، باید فوراً برای خنک کردن موتور ماشین اقدام کنید.

بخار آب از رادیاتور: اگر از رادیاتور یا مخزن سرریز آن بخار آب خارج می‌شود، نشان‌دهنده جوش آوردن ماشین است و باید بلافاصله آن را برطرف کنید تا موتور ماشین واشر نزند.

بوی سوختگی: بوی سوختگی از موتور می‌تواند نشانه‌ای از جوش آوردن ماشین و آسیب دیدن واشر سرسیلندر باشد. اگر چنین باشد ممکن است هزینه‌ای زیادی به موتور وارد شده باشد.

کاهش قدرت موتور: اگر بعد از روشن کردن کولر، قدرت موتور خودرو شما به طور قابل توجهی کاهش یافت و این مسئله را به راحتی متوجه شدید، ممکن است ماشین در حال جوش آوردن باشد.

اقداماتی که باید در هنگام جوش آوردن ماشین انجام دهید

اگر با علائم جوش آوردن ماشین مواجه شدید، خونسردی خود را حفظ کنید و اقدامات زیر را انجام دهید:

کولر را خاموش کنید: اولین قدم پس از جوش آوردن خودرو، خاموش کردن کولر است تا بار روی موتور کم شود. این امر بسیار مهم است. در صورت عدم توجه به آن میتوان به واشر سرسیلندر آسیب وارد کند.

قرار دادن بخاری روی درجه آخر برای کمک به خارج شدن گرمای اضافی موتور: اگر ماشین شما به شدت داغ شده است، می‌توانید با روشن کردن بخاری و تنظیم آن روی گرمای زیاد، به خنک شدن سریع‌تر موتور کمک کنید.

سطح آب رادیاتور را بررسی کنید: سطح آب رادیاتور را بررسی کنید و در صورت کمبود، آب اضافه کنید. مراقب باشید که آب را به رادیاتور داغ اضافه نکنید، زیرا این کار می‌تواند منجر به ترک خوردن رادیاتور شود.

در مکانی امن توقف کنید: پس از این که متوجه شدید موتور جوش آورده، ابتدا کولر یا AC ماشین را خاموش کنید و در اولین فرصت، در مکانی امن توقف کنید و کاپوت را بالا بزنید تا موتور خنک شود.

با یک مکانیک تماس بگیرید: اگر مشکل با اضافه کردن آب رادیاتور حل نشد، باید با یک مکانیک ماهر تماس بگیرید تا سیستم خنک کننده را بررسی کند.

اجزایی از ماشین که در خنک شدن آن نقش دارند

برای درک بهتر مشکل جوش آوردن ماشین پس از روشن کردن کولر، لازم است با برخی از اجزایی که در خنک کردن آن نقش دارند آشنا شویم:

  • سیستم خنک کننده: وظیفه‌ی این سیستم، انتقال گرمای تولید شده توسط موتور به محیط است.
  • رادیاتور: مبدل حرارتی که آب را خنک می‌کند.
  • واتر پمپ: وظیفه‌ی پمپاژ آب در سیستم خنک کننده را بر عهده دارد.
  • فن رادیاتور: به خنک شدن رادیاتور و در نتیجه، خنک شدن موتور کمک می‌کند.
  • ترموستات: دمای آب را در سیستم خنک کننده تنظیم می‌کند.

مشکلاتی که می‌توانند باعث جوش آوردن ماشین شوند

روشن کردن کولر در بعضی شرایط می‌تواند باعث داغ شدن بیش از اندازه موتور و اجزای داخلی آن شود. در این مواقع از یکی از مشکلاتی که در پایین آورده شده در ماشین وجود داشته باشد، نه تنها دمای موتور به نقظه جوش میرسد بلکه، ممکن است باعث آسیب به قطعات موتور ماشین شود.

  • کمبود آب رادیاتور: شایع‌ترین دلیل جوش آوردن ماشین.
  • مشکلات در سیستم خنک کننده: مانند خرابی واتر پمپ، فن رادیاتور یا ترموستات.
  • نشتی در سیستم خنک کننده: می‌تواند باعث نشت آب و کاهش سطح آن در رادیاتور شود.
  • مشکلات واشر سرسیلندر: می‌تواند باعث مخلوط شدن آب و روغن و جوش آوردن ماشین شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از جوش آوردن ماشینبا کولر روشن در سفر

اگر در فصل گرما قصد دارید سفر کنید، قبل از هرچیزی لازم است اقدامات لازم برای جلوگیری از جوش آوردن موتور به خاطر روشن کردن کولر انجام دهید. این موارد شامل:

  • از سلامت واتر پمپ، فن رادیاتور، ترموستات و عدم نشتی در سیستم مطمئن شوید.
  • قبل از شروع سفر و در طول مسیر، به طور مرتب سطح آب رادیاتور را بررسی کنید.
  • در فصل‌های سرد سال، از ضد یخ مناسب برای جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور استفاده کنید.
  • در ترافیک سنگین، کولر را خاموش کنید و دور موتور را پایین نگه دارید.
  • اگر متوجه نشتی در سیستم خنک کننده، بالا رفتن غیرمعمول دمای موتور یا هر گونه مشکل دیگری در سیستم خنک کننده شدید، حتماً آن را توسط یک مکانیک بررسی کنید.

با رعایت این نکات ساده، می‌توانید از شر جوش آوردن ماشین در امان بمانید و از رانندگی در گرمای تابستان با کولر روشن لذت ببرید.

ختم کلام؛ به اجزای سیستم خنک کننده ماشین اهمیت بدهید

در این مقاله به طور مفصل به بررسی نقش کولر در گرم شدن و جوش آوردن موتور ماشین پرداختیم و راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از این مشکل ارائه دادیم.

روشن کردن کولر می‌تواند در شرایطی که موتور تحت فشار است، مانند ترافیک سنگین یا رانندگی در سربالایی، خطر جوش آوردن موتور را افزایش دهد.

با درک علل این مشکل و انجام اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید و از رانندگی در هوای گرم با کولر روشن، با خیالی آسوده لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *