آشنایی با انواع چراغ های ماشین؛ LED، زنون، هالوژن و …

چراغ های اتومبیل همچون دیگر زمینه ها با سرعتی سرسام آور در حال پیشرفت هستند . شما می توانید انتظار داشته باشید که تکنولوژی های امروزی با آمدن نسل جدید به یکباره فرو بریزند. شاید شما هم دوست داشته باشید تا به فروشگاه های لوازم یدکی خودرو بروید و با اطمینان از یک شرکت تولید کننده چراغ مورد نظر خود را خریداری کنید. به یاد داشته باشید که در هنگام رانندگی فرهنگ رانندگی را رعایت کنید و از نور بالا تنها در هنگام نیاز استفاده کنید.

لیزر ها ، پروژکتور ها ، LEDها  . نه ! اینها وسایل مسئولین اجرای مراسمات نیست ، بلکه تکنولوژی چراغ های خودرو می باشند که هر روز با سرعت زیادی در حال پیشرفته تر شدن هستند و جایگاه خود را در خودرو های ما پیدا می کنند. در کنار پیشرفت این تکنولوژی ها درک اصطلاحات تخصصی کمی دشوار می شود : LED ، هالوژن ، پروژکتور ، زنون. این واژه ها به جه معنی هستند ؟

چراغ های اتومبیل همچون دیگر زمینه ها با سرعتی سرسام آور در حال پیشرفت است.

هالوژن

لامپ هالوژن مشابه لامپ های الکتریکی است که در هر خانه ای یافت می شود. لامپ های معمولی دارای فیلامان هایی ( سیم های خیلی کوچک ) دارند که گرم می شوند و نور تولید می کنند ، ولی لامپ های هالوژن از گاز های هالوژن استفاده می کنند تا روشنایی بیشتری تولید کنند.

این لامپ ها خیلی هم بهینه نیستند ، چون بسیاری از انرژی آن از طریق گرما هدر می رود. لامپ های هالوژنی که در خودرو ها استفاده می شود اغلب رنگ زرد رنگی منتشر می کنند و امروزه در صنعت خودروسزی بسیار مصرف می شوند. لامپ های هالوژن دارای برد ۱۰۰ متری هستند.

چراغ زنون

این لامپ ها به HID(  تخلیه خیلی سریع ) هم معروف اند. لامپ های زنون مانند لامپ های لوله ای که در همه جا استفاده می شوند. در این مدل لامپ ها فیلامانی وجود ندارد تا گرم شود و نور تولید کند ، در عوض گاز زنون از طریق الکتریکی باردار می شود. این کار باعث تولید نور سفید رنگی می شود که مشابه نور های طبیعی است. لامپ های زنون گران تر از هالوژن ها هستند اما عمر بیشتری دارند و بهینه تر هستند. همچون لامپ های لوله ای ، این لامپ ها هم در روشن شدن کامل تاخیر دارند و مدتی طول می کشد تا نور کامل خود را تولید کنند ؛ به همین دلیل است که همراه خود یک لامپ هالوژن اضافی دارند. بنابراین هر خودرو در هر چراغ خود دو لامپ خواهد داشت که در مجموع می شود چهار لامپ.

چراغ دو زنون

اصطلاح “چراغ دوزنون کمی گیچ کننده است. اما یک چراغ دوزنون تنها از یک لامپ استفاده می کند تا پرتو هارا افزایش دهد ، در واقع  چند پرتو کوچک است که بارها منتقل و بازتاب می شود تا پرتوی نهایی را تولید کند. بنابراین معمولا چراغ های دوزنون ارزان تر هستند و فضای کمتری در کحفظه چراغ می گیرند. اگر خودروی مورد نظر شما دارای لامپ زنون است بررسی کنید که دوزنون است یا تک زنون.

پروژکتور

با شکل این اصطلاح اشتباه نکنید ؛ این چراغ ها حتما دارای لامپ های زنون نیستند. پروژکتو یک لنز ساده است که منبع نور را روی جاده متمرکز می کند. این چراغ ها خیلی شبیه همان پروژکتور هایی هستند که در محل کار و خانه ها وجود دارند. همانطور که می دانید لنز های پروژکتور می توانند با هر منبع نوری استفاده شوند : هالوژن ، زنون ویا لامپ های LED  .

چراغ LED

به زبان ساده LED یا دیود نشر دهنده از طریق حرکت الکترون ها نور تولید می کند و اینطور که به نظر می رسد خیلی ساده و بهینه است. فایده ی  چراغ های LED این است که خیلی سریع روشن می شوند ، مصرف بهینه و طول عمر طولانی تری نسبت به دیگر لامپ ها دارند. بنابراین در چراغ های شلنگی و چراغ های مناسب روز بیشتر استفاده می شوند. به هر حال با پیشرفت انرژی ، مشکل کم بودن شدت نور حل شده و این لامپ ها جایگاه خود را در چراغ های اتومبیل یافته اند. به علاوه LED ها می توانند پرتویی را که به رنگ نور روز نزدیک تر است منتشر کنند. مطمئمنا برخی شرکت ها از LED برای پرتو های خیلی کوتاه استفاده می کنند و برخی از آن برای نور کامل چراغ.

چراغ  مناسب در طول روز

این ها معمولا لامپ های LED هستند  که همواره در هنگام روشن بودن خودرو روشن هستند. LEDها انرژی ناچیزی مصرف می کنند. درحالی که بیشتر مردم آنها را برای طراحی های آن ها می پسندند ، آنها برای افزایش میزان دید خودروی شما در روز استفاده می شوند. قیمت زیادی ندارند و شرکت های زیادی امروزه آنها را به عنوان یک آپشن استاندارد بر روی خودروهای خود عرضه می کنند.

لیزر

این چراغ ها یک گاز را با پرتویی تحریک می کنند ؛ این کار باعث می شود نور خیره کننده ای تولید شود. فایده ی لیزر ها این است که بسیار کوچک تر هستند و می توانند فاصله ی طولانی تری را روشن کنند. هم اکنون این فناوری کاملا جدید است و تنها در برخی خودروهای لوکس دنیا استفاده می شود. فراموش نکنید که لیزر ها بسیار گران قیمت هستند.

LED دیجیتالی

با استفاده از این سیستم شما می توانید با نور بالا رانندگی کنید. چراغ ها قادرند نقطه ی خاصی را براساس حالت خودروی روبرویی برگزینند. این فناوری بسیار کاربردی است زیرا باعث از بین بردن دید راننده مقابل نمی شود. این فناوری بسیار گران قیمت است و تنها در برخی خودرو های لوکس مورد استفاده می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *