یکی از بدترین و غیرقابل تحملترین اتفاقهایی که ممکن است در فصل تابستان برای شما اتفاق بیفتد، با اختلاف خنک نکردن کولر ماشین است، مخصوصا اگر اهل مناطقی باشید که آبوهوای شرجی و گرم دارند! با توجه به اهمیت عملکرد صحیح کولر ماشین آن هم در این هوای گرم، دانستن یکسری راهکارها برای تعمیر کولر ماشین الزامی است. با ما همراه باشید تا در ادامه ابتدا به علائم خرابی کولر پرداخته و بعد ریشهی مشکل را پیدا کنیم. فقط در این صورت میتوانید کولر ماشین خود را تعمیر کنید. با «تایر» همراه باشید.
حالا چگونه بفهمیم که کولر ماشین خراب است؟
مهمترین نشانهی خرابی کولر، این است که هنگام روشن شدن کولر، باد گرم از آن خارج شود. باد گرم کولر ماشین نشان دهندهی این است که سامانهی خنک کننده، ایرادی پیدا کرده و نمیتواند وظیفهی خود را به درستی انجام دهد. از نشانههای دیگر خرابی کولر هم میتوان به شنیده شدن سروصدای کمپرسور و روشن نشدن سیستم کولر بعد از فشردن کلید اِیسی(AC) اشاره کرد.
علت خنک نکردن کولر ماشین
دلایل زیادی در خنک نکردن کولر ماشین دخیل است؛ برخی از آنها عبارت است از:
-
خالی شدن گاز سیستم کولر
طرز کار گاز سیستم کولر خودرو که قابلیت جذب گرما را دارد، این است که اول فشرده شده و بعد به صورت مایع درمیآید. سپس به اواپراتور(Evaporator) داخل اتاق منتقل میشود و زمانی که دارد منبسط میشود، گرمای محیط را به خود جذب میکند. اینگونه دمای اتاق خودرو را تا حد زیادی سرد میکند. حالا اگر میزان گاز کولر به هر دلیلی کمتر شود، سیستم خنک کننده هم وظیفهی خود را به درستی انجام نمیدهد. در نتیجه به جای خروج باد سرد، باد نسبتا گرمی از دریچههای تهویه ماشین خارج میشود.
-
نشتی مبرد خودرو
نشتی مبرد از آن دسته مشکلاتی است که میتواند هرکجای فرآیند تهویه مطبوع ماشین رخ دهد . برای همین هم تشخیص محل دقیق نشتی آن کار هرکسی نیست. با این حال، رایجترین جایی که در آن احتمال نشتی زیاد بوده، معمولا در اتصالات شیلنگ واحد کولر خودرو است. ممکن است یک ماده روغنی در اطراف این اتصالات ببینید که همان هم احتمالا منبع نشتیاش است. گرفتن نشتی مبرد کار سختی است و خود تعمیرکاران متخصص هم باید برای از بین بردن آن از یک درزگیر که مخصوص تهویه مطبوع خودرو است استفاده کنند.
-
خرابی/ انسداد اواپراتور یا تبخیرکننده
یکی از دلایل خروج باد گرم کولر ماشین، کثیفی، انسداد یا خرابی اواپراتور یا همان تبخیرکننده است. وظیفهی اواپراتور این است که گاز مایع شده را در معرض هوای اتاق قرار دهد. آنوقت گاز فشرده و مایع به دلیل نقطه تبخیر پایین، سریعاً در معرض دمای هوای اتاق تبدیل به گاز میشود و گرمای هوای اطراف خود را میگیرد. فن اتاق هم هوا را در داخل اتاق به گردش درمیآورد تا اینگونه کل هوای اتاق تا حدی پایین بیاید. پس طبیعتاً اگر اوپراتور کثیف، مسدود یا خراب شده باشد، نمیتواند وظیفهی خود را به درستی انجام دهد و درنتیجه، دمای اتاق هم کمتر نمیشود.
-
مشکل در فنهای خنککننده
اگر فنهای خنککننده به درستی کار نکنند، کندانسور هم آن خنککنندگی که باید را دریافت نمیکند. با گذر زمان، این امر باعث میشود که از کولر ماشین شما فقط هوای گرم بیرون بیاید. بهترین راه بررسی خرابی فن خنککننده، این است که به دنبال ترکهایی باشید به خاطر آلودگیها و زبالههای جاده که وارد فن شدهاند، ایجاد شدهاند. اگر ترکی روی فنها مشاهده کردید، تنها راه حل مشکل شما تعویض فن است. از دیگر مشکلات رایج در فنهای خنک کننده میتوان به سوختن فیوزها و سایر مشکلات الکتریکی اشاره کرد. ناگفته نماند که همهی این مشکلات باید توسط متخصصان یا افرادی که در برقکاری خودرو مهارت دارند، برطرف شود.
-
مشکل در ترموستات کولر
ترموستات کولر که معمولا هم روی اواپراتور نصب میشود، وقتی که دمای اواپراتور به نزدیک صفر درجه میرسد، برای جلوگیری از یخ زدن و خرابی این قطعه، کمپرسور را قطع کند. اگر ترموستات به هر دلیلی خراب باشد، هم حجم هوای سرد ورودی به اتاق کمتر میشود و هم ممکن است کمپرسور خیلیخیلی زود قطع شود. در نهایت هم کولر خودرو نمیتواند به درستی وظیفهی خودش را انجام دهد و ما هم شاهد خروج باد گرم از سیستم میشویم.
-
خرابی/ انسداد رادیاتور کولر
کار رادیاتور کولر یا همان کندانسور این است که گاز را خنک کرده و آن را تبدیل به مایع کند. نکتهی حائز اهمیت این است که کندانسور معمولا در پشت سپر جلو و روبهروی رادیاتور آب قرار دارد، برای همین هم همیشه در معرض انواع کثیفی، حشرات و گردوخاک است. کثیف شدن این قطعه باعث میشود که گاز کولر به اندازهی کافی فشرده نشود و درنتیجه، نتواند دمای اتاق را تا حدی که باید خنک کند. بنابراین اگر کندانسور کولر به هر دلیلی خراب یا مسدود شود، موقع روشن کردن کولر، با باد گرم مواجه میشوید. پس اگر دفعهی بعد به دنبال علت خنک نکردن کولر ماشین خود بودید، حتما ابتدا کندانسور را چک کنید که کثیف نبوده و دچار نقض فنی نشده باشد. آخرین مورد هم ممکن است خرابی فن کندانسور باشد، این فن به خنک شدن سریع گاز و تبدیل آن به مایع کمک میکند و اگر به هر دلیلی دچار مشکل شود، کولر ماشین خراب شده و هوا خنک نمیشود. توجه داشته باشید که کندانسور با اواپراتور فرق دارد. اواپراتور وظیفهی انتقال سرما به محیط موردنظر را دارد و گرمای آنجا را به کندانسور منتقل میکند، بعد کندانسور وظیفه دارد تا گرمای مبرد را دفع نموده و آن را به مایع تبدیل کند و دوباره روانهی اواپراتور نماید.
-
مشکل در کمپرسور
حالا اگر تسمه دینام نتواند کمپرسور را به درستی به حرکت دربیاورد یا بوبین و کلاچ کمپرسور خراب شود، کولر خودرو هم عملکرد خود را از دست میدهد و موقع روشن کردن کولر فقط از آن باد گرم خارج میشود.
-
مشکل در مجموعه برقرسانی به کولر
سیستم برقرسانی به کولر خودرو تشکیل شده از سوکتها، سیمها، رله و فیوز کولر، فشنگی کولر، فن، و کلید ایسی است و اگر به هر دلیلی هرکدام از این بخشها دچار نقص فنی شود، ممکن است سیستم کولر یا درست کار نکند یا حتی به کل خراب شود. پس علت خنک نکردن کولر ماشین ممکن است نتیجهی خرابی اجزای سیستم برقرسانی سامانهی تهویه باشد.
ختم کلام
حالا که باهم علتهای خنک نکردن کولر ماشین را بررسی کردیم، باز هم باید یادآوری کنیم که سیستم کولر تا چه حد اهمیت دارد و چقدر مهم و اساسی است. خرابی کولر ماشین آن هم در فصول گرم سال، غیرقابل تحمل است و باید برایش فکری کرد. بنابراین به شما توصیه میکنیم هر دو یا سه سال، سیستم خنک کنندهی ماشین خود را چک کنید و تعمیر کولر ماشین خود را به متخصصش بسپارید. البته خرابی کولر تاثیر منفیای روی بخش فنی ماشین ندارد و در نتیجه هیچ خطر جانیای شما را تهدید نمیکند. اما خب همانطور که پیشتر گفتیم، در فصول گرم سال، باید کولرتان کاملا سالم باشد تا شما و دیگر سرنشینان ماشینتان بتوانید رانندگی راحت و لذتبخشی را تجربه کنید.